Akumulator to element niezbędny w każdym pojeździe. Boleśnie przekonał się o tym każdy, komu w mroźny zimowy poranek rozrusznik odmówił posłuszeństwa.
Wielu kierowców zapomina bowiem o regularnych wymianach akumulatora, które powinny mieć miejsce co 3-4 lat, ale także o regularnym i konsekwentnym dbaniu o swój akumulator przez ten okres. Dlatego dziś podpowiadamy co zrobić, aby nasz akumulator służył nam jak najdłużej bez przykrych niespodzianek.
1. Dobierz odpowiedni akumulator
Jeszcze przed rozpoczęciem eksploatacji nowego akumulatora, możemy mieć wpływ na jego żywotność. Bardzo ważne jest odpowiednie dopasowanie akumulatora do naszego pojazdu. Czym należy się przy tym kierować? Przede wszystkim należy sprawdzić zalecenia producenta samochodu w tej kwestii. Akumulator, który kupimy do naszego auta, powinien spełniać odpowiednie parametry wskazane w książce serwisowej, takie jak: pojemność elektryczną (mierzona w Ah), prąd rozruchowy (mierzony w A) oraz wartość napięcia elektrycznego (mierzone w V). Jeśli wybierzemy akumulator o parametrach mniejszych niż wskazane przez producenta, nie będziemy mogli się nim cieszyć zbyt długo. Dlatego w tej kwestii warto doradzić się doświadczonego sprzedawcy, który o akumulatorach wie wszystko i pomoże nam dobrać najlepszy model dla naszego pojazdu.
2. Odpowiednio zamocuj nowy akumulator
To kolejna istotna kwestia, która będzie mieć wpływ na żywotność naszego akumulatora. Aby mógł on być odpowiednio zamocowany, musi przede wszystkim pasować rozmiarem oraz rozmieszczeniem biegunów do miejsca przewidzianego pod maską naszego samochodu. Odpowiednio dobrany wielkością i mocno zamontowany akumulator nie będzie się przesuwał czy podskakiwał w czasie jazdy, a to zapobiegnie jego uszkodzeniom czy zwarciom.
3.Sprawdzaj naładowanie akumulatora
Warto zacząć to robić już około 2 tygodnie po zamocowaniu nowego akumulatora. Dlaczego to ważne? Ponieważ stały, odpowiedni stan naładowania naszego akumulatora pozwoli wydłużyć czas jego żywotności. Aby zmierzyć napięcie akumulatora, wystarczy użyć standardowego miernika uniwersalnego, który nie jest specjalnie drogi, a z pewnością nam się przyda przy wielu okazjach. Wystarczy wówczas ustawić taki miernik na DCV (napięcie prądu stałego), a później przyłożyć czerwoną i czarną elektrodę do odpowiednich biegunów i odczytać wynik. Powinien on się mieścić w zakresie 12,4 – 12,6 V. Przy okazji zawsze warto sprawdzić także poziom elektrolitu. Powinien on znajdować się 10 mm powyżej płyt, czyli pomiędzy poziomem minimum i maksimum. Dzięki takiej kontroli możemy zapobiec zamarznięciu elektrolitu zimą lub wyczerpaniu akumulatora w najmniej oczekiwanym momencie.
4.Ładuj akumulator w razie potrzeby
Kiedy już regularnie sprawdzamy napięcie akumulatora, może okazać się, że jest ono za niskie. Akumulator może wtedy nadal sprawnie działać, ale podładowanie go do odpowiednich wartości pozwoli nam się zabezpieczyć przed przykrymi niespodziankami. Aby dowiedzieć się, jak odpowiednio naładować akumulator, zajrzyjmy do instrukcji obsługi. Najczęściej wystarczy podnieść maskę i podłączyć prostownik bądź ładowarkę w odpowiednie miejsca na akumulatorze. Pamiętajmy, że należy to robić także (a może przede wszystkim), gdy nasz samochód jest rzadko używany. Głębokie rozładowanie akumulatora to dla niego zabójstwo. Przechowywanie akumulatora bez ładowania przez dłuższy czas (na przykład poza pojazdem) lub eksploatacja rozładowanego akumulatora może skutkować jego zasiarczeniem, co będzie trudne do usunięcia i bolesne w skutkach dla naszego akumulatora. Pamiętajmy też, że na jego szybsze rozładowywanie może wpływać nie tylko mróz, ale także upał.
5.Dbaj o czystość i stan zacisków
Jeśli tylko zauważymy na klemach czy biegunach ślady brudu czy rdzy, należy się ich jak najszybciej pozbyć. Samą obudowę akumulatora także należy od czasu do czasu wytrzeć, by pozbyć się osadów kurzu, żwiru czy pyłu. Wbrew pozorom, czystość akumulatora także może mieć wpływ na jego żywotność, gdyż brudny akumulator może się rozładowywać przez tak zwane prądy pełzające.
Akumulator bezobsługowy – czy muszę coś robić?
Akumulatory bezobsługowe nowej generacji to prawdziwa wygoda dla kierowców. Są hermetycznie zamknięte, więc nie musimy w nich sprawdzać poziomu elektrolitu. Często posiadają okienko kontrolne, które w łatwy do odczytania sposób pokazuje nam stan naładowania, a gwarancja na takie akumulatory często sięga 100 tysięcy kilometrów. Nie oznacza to jednak, że o taki akumulator nie musimy zupełnie dbać. Najlepiej regularnie (na przykład przy okazji przeglądu okresowego) odwiedzać punkt obsługi i serwisu akumulatorów, by sprawdzić jego prawidłowe działanie i wszystkie istotne parametry.