Kwasowo-ołowiowe
To najtańsze akumulatory samochodowe. Ze względu na swoją niską cenę w dalszym ciągu cieszą się popularnością. Są także najstarszym typem baterii. Pojedyncze ogniwo zbudowane jest z płyt akumulatorowych, na które składają się anody wykonane z ołowiu, katody wykonane z ditlenku ołowiu oraz elektrolitu. Znajdują zastosowanie głównie w samochodach osobowych i motocyklach. Naładowanie rozładowanej baterii pozwala na kompletne przywrócenie jej pierwotnych parametrów. Korzystając z niej, należy kontrolować poziom elektrolitu i uzupełniać go.
Żelowe i AGM
Są to akumulatory zbliżone pod względem odporności, żywotności, użytkowania i ładowania. Znajduje się w nich elektrolit z domieszką środka żelującego. Takie akumulatory stosuje się w pojazdach wyposażonych w system start-stop oraz autach terenowych. W akumulatorach AGM używa się płynnego elektrolitu, który jest absorbowany w zbiorniku wykonanym z maty szklanej. Wykorzystuje się je w pojazdach wymagających szybkiego poboru prądu związanego z rozruchem, jak pojazdy uprzywilejowane lub autokary. Nie wymagają konserwacji, są odporne na wstrząsy i mogą pracować w różnych pozycjach. Jednak wymagają one szczególnych warunków ładowania.
EFB/AFB/ECM
Te rodzaje akumulatorów to baterie kwasowo-ołowiowe o wydłużonej wytrzymałości, na co wskazuje ich budowa. Składają się one z:
– większego pojemnika na elektrolit,
– płyty wykonanej ze stopu ołowiu, cyny i wapnia,
– dwustronnych separatorów z poliestru i polietylenu.
Doskonale spełniają swoje zadania w samochodach z systemem start-stop i w pojazdach z instalacją elektryczną. Ich najważniejszą cechą jest możliwość wykonania większej liczby rozruchów niż w przypadku starszych modeli baterii. Natomiast są one bardzo wrażliwe na rozładowania, co może drastycznie obniżyć ich sprawność.