Akumulator to niezbędna część w funkcjonowaniu samochodu. Ma on do siebie to, że, inaczej niż silnik, działa nie na benzynę, lecz na prąd elektryczny. Wśród tych urządzeń można wyróżnić różne typy, jednak jeden z nich jest najpopularniejszy. Chodzi tu mianowicie o akumulator kwasowo-ołowiowy. Ma on ponadto tę zaletę, iż jest najtańszy w użytkowaniu, więc nie ma się co dziwić, że to właśnie on jest tak chętnie wybierany przez użytkowników.
Sposób działania akumulatorów kwasowo-ołowiowych wynika wprost z tego, jakie materiały zostały wykorzystane do konstrukcji tych urządzeń. To, że jednym z jego budulców jest ołów, jest informacją niewystarczającą, gdyż występuje w nim kilka różnych rodzajów tego tworzywa. Dwie elektrody, które tworzą swoisty fundament całego sprzętu, skonstruowane są bowiem z innych typów ołowiu. Jeden z nich to dwutlenek ołowiu, a drugi to ołów porowaty.
Specyfika funkcjonowania akumulatorów kwasowo-ołowiowych
W momencie, gdy do akumulatora zostaje podłączony odbiornik energii elektrycznej, następuje aktywowanie prądu. Jednocześnie zużywają się wówczas zasoby akumulatora. W wyniku tego procesu składniki chemiczne tworzące zawartość urządzenia przemieniane są w siarczan ołowiu. Jak widać, akumulator jest sprzętem, który magazynuje energię po to, by mogła ona potem zostać wykorzystana. Jego celem nie jest jednak przecież całkowite zużycie swoich zasobów, lecz w miarę stałe funkcjonowanie. Dlatego wraz z upływem energii akumulator kwasowo-ołowiowy powinien być doładowywany.
Działanie to dokonuje się dzięki przepuszczaniu przez akumulator prądu elektrycznego, który pochodzi z zewnętrznego źródła. Rolę takiego źródła może spełniać prostownik bądź też alternator. Podczas gdy w trakcie rozładowywania dwutlenek ołowiu i ołów porowaty przemienia się w siarczan ołowiu, w trakcie naładowywania dzieje się zupełnie odwrotnie. To siarczan ołowiu staje się z powrotem dwutlenkiem ołowiu oraz ołowiem porowatym. I wszystko toczy się cyklicznie z pożytkiem dla użytkowników.